Garantiarbeten

Tyvärr händer det att motorcyklarna vi säljer rätt som det är inte fungerar som de ska. Antingen märker du som ägare det och ibland upptäcker våra tekniker fel när motorcykeln är inne på vår verkstad. Det kan även vara så att tillverkaren upptäckt att något inte uppfyller deras kvalitetskrav och vill åtgärda något på din hoj kostnadsfritt, vilket kallas för recall eller återkallelse.

Försäkringsskador

När det skett en olycka finns ELiT MC här för dig. Det viktigaste är att du är ok – din hoj tar vi hand om! Säsongen kan vara kort i Sverige för många och det gäller att få hojen tillbaka på vägarna så fort som möjligt. Du som köpt din motorcykel på ELiT MC har alltid betydligt kortare väntetid under högsäsong. Vi har enormt bra samarbete med samtliga försäkringsbolag för våra auktoriserade fabrikat och tillsammans strävar vi efter att alltid hitta den smidigaste lösningen för dig.

Hur går det då till när olyckan varit framme? Låt oss guida dig!

Börja med att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag för att få ett skadenummer. Skadenumret lämnar du till oss samband med att du bokar tid på vår verkstad för skadeutredning. När du lämnat din motorcykel hos oss dokumenterar vi skadorna och beräknar kostnad för reparation i en skadekalkyl. Att skicka skadekalkylen till försäkringsbolaget är ELiT MCs högsta prioritet, särskilt under högsäsong då försäkringsbolagen generellt har längre hanteringstider. Självrisken betalar du i regel när du hämtar ut motorcykeln efter slutreparation.

Sen kan det se ut på två sätt.

Är skadorna väldigt stora, står din motorcykel tryggt hos oss till dess att försäkringsbolaget godkänner reparationskostnaderna. När försäkringsbolaget gett ELiT MC besked, kontaktar vi dig. Av juridiska skäl måste du som kund alltid godkänna att vi påbörjar reparation av din motorcykel.

Efter ditt godkännande beställer vi reservdelar. Finns samtliga reservdelar hos leverantör, bokar vi in din motorcykel omgående för arbete i vår verkstad. Är det längre leveranstid på vissa reservdelar, bokar vi in därefter. Vissa detaljer behöver kanske lackeras, vilket vi i så fall bokar in hos våra samarbetspartners. Observera att vi inte kan byta ut detaljer som inte finns i leverantörens ordinarie sortiment. Därmed är ersättning av personliga utrustningsdetaljer på din motorcykel en fråga du får ta med ditt försäkringsbolag.

I det andra scenariot, är din motorcykel fullt körbar och vi bedömer den som trafiksäker. Förutsatt att försäkringsbolaget har godkänt reparationskostnaderna, kan vi ibland göra motorcykeln körbar genom delvis reparation och lämnar resten till senare. Många av våra kunder föredrar att lämna in sin motorcykel för slutreparation först när säsongen närmar sig sitt slut eller när nästa service infaller. På så vis ger vi dig möjligheten att behålla din motorcykel och använda den tills du bestämmer dig för att lämna in den.
Det är här vi har en dialog om vad som blir smidigast och bäst för just dig.

✉ verkstad@elitmc.se
☎ 031-389 28 04 (telefontid 09:00 - 16:00)
 Måndag - Fredag: 07:30 - 16:30
      Lördag - Söndag: Stängt