fbpx
Orrekulla Industrig. 35, Hisings Kärra, 031-389 28 00

KTM

Vi testar KTM 1090 Adventure R

KTM 1090 Adventure R, en nyhet

 

Då vi på Bike Göteborg försöker leva upp till devisen ”leva som vi lär” blir det naturligt att vissa hoj-modeller sticker ut och blir en favorit bland allt vi kör och provar ur vårt sortiment från KTM, Ducati och BMW.

 

En av årets nyheter och särdeles intressant är nya KTM 1090 Adventure som på ett naturligt sätt kompletterar modell-programmet mellan KTM 690 Enduro och för året också nya KTM 1290 Adventure.

Den model vi skall titta på här har tilläggs-bokstaven ”R” vilket jämfört med ”S”-modellen bl.a innebär en större markfrigång med sitt fullt justerbara chassi vilket erbjuder längre fjäderväg på 220 mm fram/bak samt utrustad med eker-fälgar i dimensionerna 21” fram och 18” bak. Eker-fälgarna är som tidigare avsedda för slanglösa däck.

Föregångarna

Det är naturligt att jämföra nya KTM 1090 Adventure R med den numera utgångna Adventure 1190 R vilken erövrade marknaden med storm när den introducerades 2013.

En fantastisk prestanda kombinerat med körbarhet och framkomlighet charmade de flesta direkt. Faktum är nog att KTM satte en ny standard i klassen bland äventyrs-hojar, något som lett till nya anpassade modeller som bl.a BMW R1200 GS Rally, Ducati 1200 Multistrada Enduro, Honda Africa Twin m.fl.

 

KTM 1190 Adventure R ersatte den då av många älskade 990 Adventure R vilken var en råbarkad, högljudd och effektiv rally-hoj. Föregångaren KTM 950 Super Enduro (även kallad ”helvetes-maskinen” pga dess prestanda och låga vikt) hade här visat vägen till en framgångsrik modell som till slut ändå fick ersättas med något modernare.

 

Den i alla hänseenden moderna 1190 R blev en odiskutabel framgång för KTM där man lyckades konstruera en helt ny motorcykel och samtidigt förbättra de flesta områden inklusive prestanda, tillförlitlighet och driftskostnader.

Från att tidigare krävt täta intervaller mellan servicetillfällen och betingat rätt präktiga försäkringspremier för en 990 R så blev 1190 R i dessa avseenden något av en ”mainstreamer” vilket ingen borde ha något emot. Mer pengar över till bensin och däck helt enkelt!

Med det bästa av två världar; användbar sporthojsprestanda till ett mycket bra pris och med rimliga ägandekostnader blev 1190-modellen en vinnare.

 

Nya 1000 cc-klassen

En trend bland mc-tillverkarna är nya modeller runt en liter i slagvolym, detta eftersom toppmodellerna vuxit i både styrka, motorvolym och vikt på senare år.

KTM´s svar på detta är den nya 1090-modellen som till i år fått en helt omarbetad LC-8 motor på 1050 cc presterande 125 hk och med en total vikt i ”R”-modellen på endast 230 kg (207 kg utan bränsle) vilket gör den till en av de absolut lättaste modellerna i klassen.

Lite kuriosa; den sista årsmodellen av 990 Adventure R vägde in på exakt samma vikt om 207 kg.

 

KTM Adventure 1090 R förändrad på flera punkter

Till att börja med kan vi konstatera att 1090 R inte är en ”snik-modell” av 1190 R, långt ifrån och snarare tvärt emot vad man först kan tro.

Med nya KTM 1290 har man tekniskt sett avancerat till ytterligare en nivå för de kunder som efterfrågar detta medan man med 1090 R snarare har renodlat en modern och mycket duglig rally-hoj (1190) till en än mer duglig sådan i nya 1090 Adventure R.

 

På en rad punkter har man alltså modifierat och/eller förbättrat en redan fantastisk konstruktion till en ännu bättre sådan, en evolution och finslipning helt enkelt:

 

  • Motorn är som sagt helt omarbetad och har inget gemensamt med den numera utgångna modellen KTM 1050 Adventure (95 hk). Den nya motorn med sina 125 hk har fått en större svängmassa och modifierad motormappning för att göra körbarheten på de lägre varvtalen och i låga farter ännu bättre. En mindre motor avger mindre värme och har en rimligare förbrukning.
  • De fullt justerbara fjäderkomponenterna från WP är nu utrustade med kraftigare fjädrar tillsammans med omarbetade ventiler i gaffelbenen samt en progressiv fjäder tillsammans med en modifierad stötdämpare bak. Den i KTM-sammanhang välkände Chris Birch har varit delaktig i utvecklingsarbetet av det nya chassit vilket visar allvaret från KTM´s sida.
  • KTM hävdar en viktreduktion på 1090 R med 10 kg jämfört med sin föregångare. Viktbesparingen ligger i bl.a avlägsnat centralstöd, reducerad elektronik (bl.a hjulens lufttryckssensorer) och motorns 3 kg lägre vikt. En lägre vikt är alltid av största intresse, speciellt vid offroad-körning. Detta skall naturligtvis vägas mot färre komfortdetaljer men leder också till mindre komplicerade system vilka kostar, väger och krånglar mindre och mer sällan. Less is more!
  • Blinker-anordningen har nu automatisk avstängning som standard efter 10 sekunder och 150 meter avverkad sträcka
  • Täckande kåpor av plast är numera genomfärgade med utanpå liggande dekaler mot tidigare lackade detaljer inklusive dekaler vilket gör dessa som reservdelar mer överkomliga den dag störtbågen (standard) inte räcker och en skadad kåpa är ett faktum. Mer heavy duty!
  • Priset för en ny KTM 1090 Adventure R är 134.900 SEK, att jämföra med förra årets nypris för en KTM 1190 Adventure R på strax under 150.000 SEK. En prisreduktion på ca 15.000 SEK. Pengar till mer bensin och däck….igen!

 

 

 

 

KTM 1090 Adventure R i verkligheten

Med stor erfarenhet av föregångaren såg vi fram emot att äntligen få känna på vad KTM 1090 Adventure R hade att ge. Sagt och gjort, vi begav oss iväg på en tre dagars grussafari i Värmland en helg i maj. Huvuddelen av körningen på dryga 100 mil skedde på löst underlag såsom grusvägar, sandstigar samt en och annan smal passage med krav på låg fart och balans. Gissa om vi njöt av den turen!

 

Om man tror att KTM snålat in på 25 hk i onödan så tror man fel, det är smått otroligt vad den motorn går! Funderingarna på om de angivna 150 hk i gamla 1190-motorn var överdrivna kommer som på beställning.

Körningen skedde med allrounddäcken TKC 80 från Continental vilka standardmonteras av KTM vid tillverkningen. Dessa däck duger till det mesta, precis som en äventyrshoj skall göra med andra ord. Dock lyckas de sällan få ner all kraft i asfalten vid full motor-effekt (125 hk), utan antispinn-funktionen kliver diskret in och dämpar framhjulslyftet. Det går dock bättre vid offroad-läget (100 hk) då bakhjulet tillåts att rotera två varv innan anti-spinn reglerar….mycket roligt…..

 

 

På underlag av det lösare slaget räcker effekten på 100 hk väl till och blir över. Brölet från insugs-trattarna vid ca. 7000 rpm är förförande samtidigt som en effekt-puckel infinner sig och hojen  drar iväg ursinnigt, dvs om man får fästet att räcka till.

I annat fall kan man enkelt styra med gasen vilket är vanebildande men ack så tufft för bakdäcket som snabbt visar tecken på slitage. Men vad gör väl det när denna modell säljs till ett riktigt bra pris och försäkras till vettiga pengar.

Tanken på 23 liter räcker till dryga 30 mil, förbrukningen under de 100 milen låg på 5,9 liter/100 km med en friskt använd gashand. Efter en sista tankning och ren transport de sista 10 milen hem på asfalt så sjönk förbrukningen till 5,2 liter/100 km.

 

Jobbet med inställningen av chassit gav snabbt det resultat som önskades, KTM har gjort ett bra jobb och rekommendationerna i manualen upplevdes som bra. Komponenterna reagerar fint på små justeringar och marginalerna är goda till de flestas behov. Vi valde följsamhet framför hårdhet med mjukt inställda fjädrar men något stramare dämpning.

Med en väl påklädd pilot på dryga 100 kilo och packning för en helgtripp upplevdes följsamheten och responsen i ett väl avstämt chassi som övertygande. Alla har vi olika körstil men inställningarna borde räcka även för piloter med avsevärt mer aggressiv körstil.

 

I stående position finns liksom tidigare ett bra fäste för knäna mot sadelns främre del där den är som smalast. Fotpinnarna är breda nog för ett bekvämt och bra fäste så snart man monterat bort det gummi som sitter monterat från fabrik.

För den längre piloten rekommenderas styrhöjare från KTM för att man stående skall hitta en bekväm körställning. För övrigt levereras KTM 1090 Adventure R som ”Ready To Race”, dvs tanka och kör!

KTM 1090 Adventure R, den rätta hojen för så mycket

Om man, som vi gjorde denna gång, beger sig ut på en rally-sväng har man ett fantastiskt verktyg i KTM 1090 Adventure R. Både till själva körningen liksom transporten till och från har denna hoj vad som behövs i form av användbarhet, framkomlighet och komfort. Dessutom med en omisskännlig karaktär, vilja att ta sig fram och en mycket stor portion körglädje!

Skulle horisonten vidgas och man tänker sig en längre resa med bagage för allt, säg Marocko eller Nordkap, skulle detta vara det naturliga valet. Bara att hänga på ett bagagesystem, packa noggrant och ge sig iväg.

 

Den avvägning av 1090 R´s egenskaper som KTM här har gjort tilltalar oss starkt och talar för en lyckad modell.

Tankarna svindlar och det kliar redan i gashanden inför alla möjligheter denna hoj erbjuder.

 

Välkommen in till oss på Bike Göteborg och snacka kommande äventyr på en KTM 1090 Adventure R!

 

Jonas Jerndal

 

 

EliT MC Göteborg