fbpx
Orrekulla Industrig. 35, Hisings Kärra, 031-389 28 00

BMW

BMW R1200GS gaffelben. Recall av alla LC modeller

 

OBS. Detta är ett meddelande av Bike Göteborgs till dess kunder. Inget officiellt pressmeddelande från BMW.

Det kommer att gå ut en kallelse till alla ägare av en BMW R1200GS/Adventure med vattenkyld motor (GS från 2013 och GS Adventure från 2014).

BMW Sverige kommer att göra en recall på samtliga av dessa hojar. Där ombeds ägarna kontakta sin lokala handlare för kontroll och uppgradering av gaffelbenen. ALLA BMW ägare är varmt välkomna till Bike Göteborg för detta.

Denna recall går i två steg. Första steget är att gaffelbenen kontrolleras. Om man inte kan mäta upp några spel (upp till 0,2mm är ok) så är det bara att fortsätta köra med motorcykeln. Steg två är att vid nästa service, eller vid lämpligt tillfälle, så skall en förstärkningshylsa monteras. För tillfället så går fabriken som tillverkar dessa hylsor för högtryck men vi handlare har inte fått några ännu.

Om vi handlare mäter upp mer än 0,2mm spel så inträffar körförbud på motorcykeln. Alla motorcyklar som har för stort spel skall få nya gaffelben som vi har förstått det(inkl förstärkningshylsan). Självklart så är tillgången på gaffelben nu initialt något bristfällig. Fabrikerna jobbar för högtryck som sagt.

Hur kommer vi på Bike Göteborg då att hantera detta? Jo, i första steget så är det bara att komma hit! Personalen är informerad och kommer att hjälpa alla på plats. Vi ber om viss överseende när det är mycket kunder då viss väntetid kan uppstå. Vi har med andra ord drop-in på kontrollen som skall göras. När vi kommer till steg två och det skall monteras förstärkningshylsor och eventuellt bytas gaffelben så kommer vi att boka in motorcyklarna efterhand. En mycket klok lösning är att lämna din motorcykel till Bike Göteborg på vinterförvaring så åtgärdar vi detta under vintern. Vi kan även passa på att serva din hoj och sen är det bara att hämta en färdig motorcykel till våren.

Är du långt borta? Är du orolig över att köra med din motorcykel? Har du inte riktiga bladmått? Var mäter man?

För att göra en enkel kontroll så kan du ta ett vanligt papper och hålla som bilden nedan visar. Vik ner gummit lite som sitter överst på gaffelbenet. Mät mellan krombenet och locket. Ett normalt utskriftspapper är ca 0,1mm tjockt. Går pappret inte in? Kör lugnt vidare och kika förbi Bike Göteborg så snart du kan. Går pappret in lätt? Vik dubbelt. Går det fortfarande in lätt? Kör med motorcykeln på egen risk. Det är officiellt körförbud om en handlare mäter upp över 0,2mm spel. Är motorcykeln inom 36 månader från första registreringsdatum så har du vägassistans, ring 077-1600650. Om motorcykeln är äldre så kontakta ditt försäkringsbolag och fråga vad som gäller ang detta.

OBS OBS OBS. Oavsett vad man kommer fram till själv så SKALL motorcykeln in till den lokala handlaren för kontroll. Oavsett om det är spel eller inte så skall alla dessa motorcyklar uppgraderas med stödhylsor i steg 2.

Bike Göteborgs egna kommentarer och funderingar:

Är detta ett stort problem? Nej. Det har varit någon (av över hundra tusen tillverkade motorcyklar) som har gått isär helt med förödande konsekvenser. Har dessa varit hårt körda och misshandlade? Utan tvekan ja. Är BMW R1200GS en hoj som tål att köras hårt? Ja, utan tvekan. Det är en helt fantastisk motorcykel. Man har bara upptäckt en liten akilleshäl i några extrema fall.

Det har körts 1200GS LC hårt och länge här i Sverige sedan modellen kom. Hojarna har körts hårt på grusvägar, traktorvägar, dåliga asfaltvägar osv. Man har kört både fort på marken och hoppat högt i luften. Det har lagts många tusen mil GS på de Svenska vägarna. Inte en enda motorcykel har gått i sönder pga detta.

Kommer din hoj att trilla i bitar under dig? Troligtvis inte.

Är BMW bara väldigt försiktiga? Ja. Det tycker vi. Vilket är bra. BMW som tillverkare tar sitt ansvar. Man har helt enkelt upptäckt en svag punkt. Det åtgärdar nu BMW. Vi på Bike Göteborg har redan stött på flera hojar som har spel. Ingen som blivit körförbud på. Vi kör tryggt vidare med dessa. Generellt så är det de hojar som använts till lite hårdare offroadkörning som fått ett litet spel. De som enbart rullat asfalt har inte haft några som helst spel.

Med andra ord, var lugn. Du har en av de absolut bästa och finaste motorcyklarna som någonsin tillverkats.

EliT MC Göteborg